"Naucz dziecko, że niepowodzenie, tak jak i sukces jest częścią życia każdego człowieka" - Jolanta Faliszewska
W edukacji wczesnoszkolnej obowiązuje ocena opisowa, to znaczy, że nauczyciele nie stawiają tradycyjnych stopni, ale opisują osiągnięcia dzieci, uwzględniając wymagania podstawy programowej. Opisywany jest poznawczy poziom funkcjonowania dziecka w zakresie mówienia, słuchania, czytania, pisania, liczenia, rozumowania, uwagi, pamięci, a także funkcjonowanie społeczne dziecka i zdobyte przez nie wiadomości.
Ocena opisowa ma informować rodziców o osiągnięciach dziecka, jego sukcesach, postępach, trudnościach, uzdolnieniach.
W klasie I zwraca się uwagę głównie na rozwój funkcji potrzebnych do uczenia się, na rozwój umiejętności, a nie na wiadomości. Ocena opisowa ma na celu zorientowanie rodziców, na jakim etapie rozwoju jest dziecko. Ponieważ każde dziecko rozwija się w swoim tempie, porównywanie osiągnięć dzieci w tym wieku mija się z celem.
Notatkę sporządzono na podstawie "Moje Ćwiczenia" - wydawnictwo MAC JUKA
Rodzicu !
Czytaj swojemu dziecku 20 minut dziennie.
Codziennie !
Codziennie !
"Nawyk czytania i miłości do książek powinny powstać w dzieciństwie" - Gordon Green
Po zakończeniu etapu elementarzowego nauki czytania dziecko zna wszystkie litery i powinno przeczytać wskazany tekst. Poziom czytania oraz rozumienia tekstu u pierwszoklasistów na tym etapie nauki są jednak bardzo różne. Jedni czytają bez trudności, innym czytanie sprawia wiele problemów. Głośne czytanie wymaga od dziecka czytania wzrokiem i czytania głosem. Ponieważ wzrok szybciej obejmuje kolejne partie tekstu, niż zostają one wymówione, pojawia się tak zwany rozstęp głosowo-wzrokowy. Rośnie on w miarę nabierania przez dziecko wprawy w czytaniu.
Oceniając umiejętność głośnego czytania dziecka, należy zwrócić uwagę na cechy poprawnego czytania: płynność, wyrazistość, biegłość, poprawność.
Ciche czytanie jest procesem krótszym niż czytanie głośne, większe jest więc jego tempo. Przy cichym czytaniu następuje większe skupienie uwagi na treści, a więc na jej rozumieniu.
Są pierwszoklasiści, którzy po zakończeniu czytania potrafią opowiedzieć tekst, i tacy, którzy nic nie potrafią powiedzieć na temat przeczytanego tekstu. Aby dzieci zrozumiały, że czytanie może być przyjemne, muszą stać się czytelnikami aktywnymi, w pełni rozumiejącymi, o czym czytają. Stąd tak ważny jest dobór pierwszych książek. Muszą one być na tyle krótkie i łatwe, by dziecko odkryło przyjemność czytania. Pierwsze książki warto czytać wspólnie z dzieckiem, wyjaśniać ich treść, zwracać uwagę na ważne szczegóły.
Czytanie ze zrozumieniem wymaga od dziecka kilku umiejętności - czytania, zapamiętywania, myślenia, rozumowania, korzystania z wyobraźni.
W początkowym okresie dziecko powinno czytać to, co lubi i samo wybierze. Wspólnie wybierajcie lektury, dbajcie o to, by były ładnie wydane gdyż ważna jest nie tylko treść ale i estetyka książki.
Rodzinne czytanie jest doskonałym sposobem na rozwijanie zainteresowań czytelniczych dziecka. Starajcie się być wzorem dla dziecka. Znajdujcie czas na czytanie książek. Nie mówcie przy dziecku: "Nie czytamy, bo nie mamy czasu". Ono też tak odpowie, gdy zapytacie, dlaczego tak mało czyta.
Notatkę sporządzono na podstawie "Moje Ćwiczenia" - wydawnictwo MAC JUKA
Dekalog dla rodziców i wychowawców
1.Rodzice
mają prawo do wychowywania swoich dzieci w duchu tolerancji i
zrozumienia dla innych, bez dyskryminacji wynikającej z koloru
skóry, rasy, narodowości, wyznania, płci oraz pozycji
ekonomicznej.
Rodzice
mają obowiązek wychowywać swoje dzieci w duchu odpowiedzialności
za siebie i za cały ludzki świat.
2.Rodzice
mają prawo do uznania ich prymatu jako "pierwszych nauczycieli"
swoich dzieci.
Rodzice
mają obowiązek wychowywać swoje dzieci w sposób odpowiedzialny i
nie zaniedbywać ich.
3.Rodzice
mają prawo do pełnego dostępu do formalnego systemu edukacji dla
swoich dzieci z uwzględnieniem ich potrzeb, możliwości i
osiągnięć.
Rodzice
mają obowiązek zaangażowania się jako partnerzy w nauczaniu ich
dzieci w szkole.
4.Rodzice
mają prawo dostępu do wszelkich informacji o instytucjach
oświatowych, które mogą dotyczyć ich dzieci.
Rodzice
mają obowiązek przekazywania wszelkich informacji szkołom, do
których uczęszczają ich dzieci, informacji dotyczących możliwości
osiągnięcia wspólnych (tj. domu i szkoły) celów edukacyjnych.
5.Rodzice
mają prawo wyboru takiej drogi edukacji dla swoich dzieci, która
jest najbliższa ich przekonaniom i wartościom uznawanym za
najważniejsze dla rozwoju ich dzieci.
Rodzice
mają obowiązek dokonania świadomego wyboru drogi edukacyjnej, jaką
ich dzieci powinny zmierzać.
6.Rodzice
mają prawo domagania się od formalnego systemu edukacji tego, aby
ich dzieci osiągnęły wiedzę duchową i kulturową.
Rodzice
mają obowiązek wychowywać swoje dzieci w poszanowaniu i
akceptowaniu innych ludzi i ich przekonań.
7.Rodzice
mają prawo wpływać na politykę oświatową realizowaną w
szkołach ich dzieci.
Rodzice
mają obowiązek osobiście włączać się w życie szkół ich
dzieci i stanowić istotną część społeczności lokalnej.
8.Rodzice
i ich stowarzyszenia mają prawo wydawania opinii i przeprowadzania
konsultacji z władzami odpowiedzialnymi za edukację na wszystkich
poziomach ich struktur.
Rodzice
mają obowiązek tworzyć demokratyczne, reprezentatywne organizacje
na wszystkich poziomach. Organizacje te będą reprezentowały
rodziców i ich interesy.
9.Rodzice
mają prawo do pomocy materialnej ze strony władz publicznych,
eliminującej wszelkie bariery finansowe, które mogłyby utrudnić
dostęp ich dzieci do edukacji.
Rodzice
mają obowiązek poświęcać swój czas i uwagę swoim dzieciom i
ich szkołom, tak, aby wzmocnić ich wysiłki skierowane na
osiągnięcie określonych celów nauczania.
10.Rodzice
mają prawo żądać od odpowiedzialnych władz publicznych wysokiej
jakości usługi edukacyjnej.
Rodzice
mają obowiązek poznać siebie nawzajem, współpracować ze sobą i
doskonalić swoje umiejętności "pierwszych nauczycieli" i
partnerów w kontakcie: szkoła - dom.
Dokument
przyjęty przez Europejskie Stowarzyszenie Rodziców w grudniu 1992r.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.